Registrovat

Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Uživatelský avatar
Příspěvky: 425
Registrován: čtv lis 01, 2012 11:11 am

Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Madish » úte dub 09, 2013 11:59 pm

Ahoj všichni, zakládám si tady topic pro 2 roky starý projekt, který jsem znova oživil :)


Předloha: V roce 1977 Colin Champan uvedl do světa F1 první "wing car" - auto s přísavným efektem, které bylo charakteristické tím, že natvarovaly spodek bočnic do tvaru obráceného křídla (udělali difuzor pod bočnicema). Tim pádem podvozek generoval přítlak a nevytvářel odpor jako křídla na karoserii. Toto všechno bylo ještě znásobené těsnícími lištami na bocích vozu, které uzavřely okraj karoserie se silnicí a tim pádem vzduch pod autem nemohl utíkat pod ním do stran. Tím byl nucen proudit rychle pod podvozkem a jenom po difuzoru. Jen nespolehlivost motorů a převodovek znamenaly, že Lotus 78 nevyhrál šampionát.

V roce 1978 nahradil Nilssona (který zemřel téhož roku na nemoc) další Švéd - SuperSwede Ronnie Peterson. Jako dvojka sekundoval Michaelu Andrettimu, který dominoval, kde se dalo.

Obrázek
Předloha je z 3. závodu 1978 v Jižní Africe na Kyalami, kde se vystřídalo v čele hodně jezdců. Ke konci byl na čele Patrick Depailler s Tyrrellem, ale jak mu začlo docházet palivo, tak ho dohnal Ronnie Peterson a v posledním kole v předposlední zatáčce ho předjel. Získal tak jedno ze dvou vítězství v 1978 než tragicky zahynul po závodu v Monze 1978 (paradoxně v tom závodě Andretti získal mistrák)
http://www.youtube.com/watch?v=Qq4WvfB1X5Y

Model je Tamiya reedicovaná nyní s leptama a upravenýma dekálama (jsou trochu tmavší, ale pořád se mi zdají moc žluté). Osobně se mi líbí víc než Lotus 79 kvůli 2 ouškám za jezdcem a odkryté kapotáži - nevypadá jak černá rakev :D. Spolu s Lotusem 92 (taky má ouška za jezdcem) a Lotusem 72 jsou to pro mne jedny z nejhezčích Lotusů. Standard Tamiya nabízí k postavení verze Nilssona a Andrettiho z 1977 ze závodů bez tabákových reklam (Anglie, Německo, Francie) a ještě kvalifikace na Brands Hatch 1978 (bez tabáku, ale s reklamou Olympus a s Petersonem za volantem). Díly maj docela otřepy kvůli stáří forem, ale sedí k sobě docela dobře.
Obrázek

Dokoupil jsem k tomu dekály na 1977 verzi od Tony Bay decals (Tamiya nemá tabákový reklamy a GoodYear reklamy na gumy) a zkusim se řídit podle hesla: "Co jde vidět, na tom si dám záležet, co ne, to schovam :D" Na fotce se dokoupené tabákové reklamy zdají moc hnědé a Tamiya správné, ale ve skutečnosti se mi zdá, že Tamiya moc svítí do žluta a tabákové jsou dobře do béžova.
Obrázek

Lepty jsou sice pěkný, ale postrádaj přezky na pásy.
Obrázek

Zatmelit komíny
Obrázek

A je nutné upravit nosníky zadního křídla, jelikož to v modelu používali v 1977.
Obrázek
Vyvrtané a ořezané skalpelem
Obrázek
Uříznuté a napasované na lept. Asi tak 5x se mi to zlomilo v nejtenčím místě :D
Obrázek
Předloha:
Obrázek

Kola měly šroubky na ráfcích
Obrázek

Tak jsem je na všech kolech vyvrtal 0,3mm a nalepil tam leptané šroubky od Model Car Garage :D Ještě zmatnit trochu chrom a nalakovat středy.
Obrázek

Spodek vypadá takto:
Obrázek

A Tamiya, jelikož do toho v 70. letech byla móda dávat baterku a motorek to má takto:
Obrázek

Je teda nutný to zatmelit, vybrousit a uříznout držáky baterie na stranách (jelikož by to šlo vidět)
Obrázek

A tamka má zrcátka držený přebytečným plastem navíc
Obrázek

Tak se bude ubírat plast skalpelem a brousit jako na předloze :D
Obrázek

Zkušební mock up
Obrázek

A zadní křídlo dostalo pláty z plechů.
Obrázek

Uživatelský avatar
Příspěvky: 425
Registrován: čtv lis 01, 2012 11:11 am

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Madish » stř dub 10, 2013 12:01 am

V Lounech mě namotivovala výstava, která byla bez Formulí a zároveň mi Zaloha00 a Michal Doskočil dali obrovskou motivaci pokročit. Tak jsem si k tomu na víkend sednul a dodělal tohle.

Minivrtačkou jsem vyvrtal celej vnitřek horní kapotáže, kde v reálu mají držet jen skla zrcátek a nic víc (Tamiya tam má úchyty a má to vyplněno plastem)
Obrázek

Boule u řadící páky je také skoro celá vyplněná plastem (1), tak jsem ji minivrtačkou zevnitř zvrtal (2) a dolepil na auto (3)
Obrázek

Podle téhle fotky jsem pak ztenčoval nějaké díly
Obrázek

Například kryty motoru mají přezku, která přichytne motor ke karoserii. Ale bylo to moc tlusté, tak jsem to uřízl žiletkovou pilkou a na brousící tyčince ztenčil (ten díl jsem ztenčil moc no :D)
To samé se týká Air Valvů, chromovej díl je moc tlustej, tak jsem to ohobloval brousící tyčinkou.
Vlevo je Před, vpravo Po
Obrázek

Malá krabička s budoucíma kabelama je kovová, tak jsem jí obalil v chromové folii a trochu zmatním bezbarvým matným lakem.
Obrázek

Spodek auta má strukturu, která asi usměrňuje vzduch a stlačuje ho pod podvozkem. Tak jsem to dodělal z 0,2 Tamiya destičky (která je průhledná) - zapoměl jsem ještě navrtat imitaci nýtování.
Obrázek

Na motoru jsem si zkušebně spasoval vejfuky. Svody od výfuků jsou jeden díl, tak je potřeba si to zkusit, jestli sedí správně a zafixovat lepidlem. Koncovka výfuku a výfuk jsou dva díly, tak je potřeba je slepit a zatmelit předtím, než se dodělá motor :)
Obrázek

Pak jsem se rozhodl "otevřít" kryt u bočního chlazení po vzoru 1:12 staveb. Uvnitř bude jen kus chladiče, dva náznaky trubek a nějaká nádoba s kabelováním.
Obrázek

Když ale přivřete podvozek a kapotáž modelu, tak vám to udělá mezeru uprostřed auta. V reále ta mezera nikde neni (ani u bočnic, viz červený kruh, ani vepředu).
Tak jsem se rozhodl to uříznout na spodku, kde v reálu končí černá kapotáž a je na to nanýtovaný hliníkový spodek.
Přední polovinu kapotáže jsem pak nalepil a dotmelím. V pohodě tam do toho jde vsunout kokpit a ostatní věci. Jen chladič na čumáku se musí nalepit už teď a při barvení se bude muset maskovat :D
Obrázek

Kola jsem nechal v hračkoidním chromu, ale přejel je ultra tenkou vrstvou stříbrné barvy z pistole. To má za následek to, že se to pořád leskne jako chrom, ale zároveň to trochu zmatní a nevypadá jako hračka. Kolo nahoře je s lehkou stříbrnou, kolo dole a chrom vedle kol je původní tamiya (pro porovnání odlesků).
Good Year reklamy jsou nastříkané přes šablony na Hasegawa Lotus 79, které jsou trochu větší. Ale nastříkal jsem "Good" a pak jsem si posunul šablonu na " Y Year" a v pohodě :D
Obrázek

A takhle vypadá teď, víc jsem toho za víkend nestihl (spasování a zkouška motoru zabrala hodně času)
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1857
Registrován: pon úno 06, 2012 3:48 pm
Bydliště: Zdiby

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Michal Doskočil » stř dub 10, 2013 12:05 am

fakt držim Madish palce. Ale budu Ti to psát na MF, kam dám i svou L79 . Heslo budu mít stejný plus hlavně to dodělat. Cíl mám letošní E-day, co Ty ?
... bylo to fajn, příště to bude eště lepší ...

Uživatelský avatar
Příspěvky: 425
Registrován: čtv lis 01, 2012 11:11 am

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Madish » stř dub 10, 2013 12:19 am

No s mym Lotusem 79 mam zatim cíl na dobu neurčitou :D Ale mám k němu lepty a dekály a podklady, tak se podívám, co a jak a kdyžtak ti je přepošlu. Já budu stavět s kolama do mokra jak to jelo v Rakousku 78. Napadá mě, když je přelotusováno, že kdybych stihl tohle do ModelBrna, tak můžu přes léto makat na 79 :)

Jestli má Tamiya dekály na helmy, můžem si ještě odlít helmu pro řidiče z Hasegawy 79.
Já si ji plánuju okopírovat pro tenhle projekt, když má stavebnice dekály pro Petersonovo helmu :)

Tady obrázek "možností" které nabízí Hasegawa
Obrázek

Uživatelský avatar
Příspěvky: 425
Registrován: čtv lis 01, 2012 11:11 am

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Madish » pon dub 22, 2013 12:22 am

Snad vydrží, když je teď motivace a nemam k dispozici modely každý den :D
O víkendech jsem něco udělal a vyfotil:

Opěrka za hlavou jezdce byla zjednodušená, tak jsem ji rozřezal, dal tam destičku 0,2mm tamiya a šroubky Model Car garage
Obrázek

Se hmotou Oyumaru (stejný způsob jako u mojí stavby Ferrari 126CK) jsem si udělal kopii helmy Bell, kterou dávala Hasegawa k prvnímu vydání Lotusů 79
Nahoře jde vidět "Extra" stromeček navíc a dole okopírovaný výsledek - nedopatřením jsem dal malo tmelu doprostřed :D Brada se musí trochu prodloužit, aby souhlasila s reálem - viz "nástavec pod helmou, kam bude sahat tmel.
Obrázek

Zkusil jsem si Tamiya dekály a Tony Bay Dekály nanést na černou lesklou (víčko od spreje Tamiya), abych viděl rozdíl. Potvrdilo se to, čeho jsem se bál - Tamiya je moc dožluta a TB dekály jsou víc do béžova, což mi připadá hezčí a věrnější předloze.
Tamiya je dekál z nosu, kdežto TB je dekál z bočnice, proto je číslice menší. V reále měli Lotus 2 typy číslice 5, proto Tamiyácká 5 vypadá jinak než TB 5 :)
Ve skutečnosti jsou Tamiya dekály trochu žlutější než na počítači :)
Obrázek

Tady jsem odetajloval nějakou kulatou věc na motoru. Ve skutečnosti jí prochází kabel a je komplexnější než polodíl od Tamiye.
Obrázek
Nechtěl jsem na to zbytečně dávat kabely, když to nepůjde moc vidět zepředu, tak jsem si nad zapalovačem "Vytáhl" plastovou tyčku a udělal "kabeláž" z toho :D Také jsem si takto udělal koncovky kabelů u dílu. Celé jsem to natřel stříbrnou a projel chromem Alclad, aby to dostalo kovovej odlesk.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Zjistil jsem, že předek je hodně zjednodušenej - to bude práce :D Ale udělal jsem spáry tam, kde končí nos.
Obrázek

Když sundám ouška z motoru, tak jde vidět palivová nádrž, pár nádob, hadice a držák za hlavou. Tamiya to má jako polotovar, tak jsem vnitřek uřízl, nahradil podlahou a dodám tam ty detaily :D
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Výfuky má Tamiya na verzi z 1977, kde se držely o konstrukci pod zadním křídlem. Pozdější verze měli asi anti zkrutovou tyč posunutou zezadu nad nápravu a výfuky kratší, kde koncovky držela pružinka pod brzdovýma kotoučema. Tak jsem výfuk zkrátil o 5mm, zevnitř minivtračkou ztenčil a prohloubil.
Obrázek
Obrázek

Tony Bay decals maj obtisky na verzi 1977, která má jiné pláty křídel než 1978, tak jsem zkombinoval vnějšek z Tamiye a Goodyear reklamu z TB decals. rozdíl neni moc vidět kvůli tomu, jak jsou proužky tenké - kdyby byly, tak bych tamiya dekály dotónoval X19 Smokem.
Zadní křídlo dostalo tak milion tenkých vrstev černé lesklé tamiya a hned dekály :D
Obrázek
Obrázek
Obrázek

A tady do budoucna - víc jak Lotusy mě asi fascinoval Ronnie Peterson :D
Obrázek

Uživatelský avatar
Příspěvky: 425
Registrován: čtv lis 01, 2012 11:11 am

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Madish » pát kvě 17, 2013 9:18 am

Tak jsem pokračoval jeden den, ale stihl jsem nafotit jen toto :D
Začal jsem detailovat vnitřek za kokpitem.
Dovyrobil jsem si z plastu nádobu, ze které půjdou hadičky.
Na podlahu jsem udělal 2 plastový kruhy z 0,2mm profilu a navrtal okraje, aby to vypadalo jako nýty. Doprostřed jsem nalepil hrdlo nádrže (okopíroval jsem si ho tmelem a oyumaru z víka nádrže na boku modelu)




No a jak jsem říkal, že na nýtování karoserie kašlu, tak mi to nedalo :D
Vzal jsem plechovku, rozřízl si jí a z druhé strany plechu udělal čáry, jak bude ten díl vypadat. Poté jsem vzal jehlu a skleněnou barvu od tamiye (jako kladívko) a vytloukával dirky.
Když ten díl pak otočím z druhé strany, tak tam má výstupky podobné nýtum. Chybí tomu preciznost, jaká by byla dosažena přidáním nýtů nebo šroubků, ale v tomhle měřítku to je aspoň něco, proti holýmu plastu modelu.

Pod plechem jsem ubral trochu plastu minivrtačkou, aby to nevystupovalo a okolí zatmelim, aby byl plynulý přechod mezi plechem a modelem.


Příspěvky: 223
Registrován: pon úno 06, 2012 8:39 pm

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Dalin » pát kvě 17, 2013 9:51 pm

Člověče, to nezaslouží nic jiného než potlesk :-)
Kromě kvality modely zasluhuje velkou pochvalu i množství fotek!
Ať to odsejpá!

Uživatelský avatar
Příspěvky: 3993
Registrován: pon led 30, 2012 3:09 pm
Bydliště: Bučovice

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Koudy » sob kvě 18, 2013 10:42 am

Přidávám se k Dalinovi, tohle se jen tak nevidí...
Nobody is perfect but I'm pretty fucking close...

Uživatelský avatar
Příspěvky: 821
Registrován: pon úno 06, 2012 12:37 pm
Bydliště: gaštanová 4,Spišská Nová Ves,05201

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod PeťoWRC » sob kvě 18, 2013 11:23 am

Paráda..!!! Na toto sa dobre pozerá,ide Ti to skvele! =D>

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1857
Registrován: pon úno 06, 2012 3:48 pm
Bydliště: Zdiby

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Michal Doskočil » sob kvě 18, 2013 3:03 pm

Madishi moc dobré . Sehnal jsem ho u Artura za hubičku, tak se časem přidám, konečně ....
... bylo to fajn, příště to bude eště lepší ...

Uživatelský avatar
Příspěvky: 425
Registrován: čtv lis 01, 2012 11:11 am

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Madish » sob čer 15, 2013 8:37 pm

Tak jsme se konečně po přijimačkách na magistra a státnicích dostal domů k modelu. nestihnu to do ModelBrna, ale zároveň mam teď konečně čas na tom zamakat!


Odfrézoval jsem tak milimetr kapotáže, kam půjde plech.


Poté jsem si vymaskoval místo, vyřízl plech z plechovky a z druhé strany jehlou a kladívkem "vyrážel" lehce hrbolky, které simulují nýty. Nejsou perfektní a jsou místy křivé, ale pod černou barvou to snad nebude tak mlátit oči.


Podle fotek z 1/12 staveb jsem tak udělal i vnitřek. Základ byl plast nakloněný podle sedačky v monokoku a přes ten jsem potáhl zase plech z plechovky.








Už teď vím, že to proporcionálně je mimo, ale střílím to od oka jen za účelem, aby tam bylo něco namísto zjednodušeného a holého plastu :)

Uživatelský avatar
Příspěvky: 425
Registrován: čtv lis 01, 2012 11:11 am

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Madish » sob čer 15, 2013 8:38 pm

Z této fotky jsem si všiml, že v závodě v Kyalami měly Lotusy tmavě stříbrná kola a ne zlatá. Tak jsem namíchal Titanium Silver a Matnou černou a dobarvil :)


Uživatelský avatar
Příspěvky: 425
Registrován: čtv lis 01, 2012 11:11 am

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Madish » čtv led 30, 2014 4:24 pm

Tak jak mě upozorňoval Brácha + Z knihy MFH půjčenou od Dalina jsem se podíval na nos 78 a zjisitl, že je trochu jiný od modelu.

Tamiyi chybí trojuhelníkovej výřez + lišta na předku, která z fotek z Jižní Afriky 78 jde identifikovat.

Tudíž jsem vzal skalpel, uřízl nos, minivrtačkou si ztenčil vnitřek nosu a vyřízl tam ten trojuhelník - budu ještě řešit vnitřek a pak tam ten nos přidělam zpátky :)
Aspoň mi to taky otevřelo místo pro dodělání pořádnýho zavěšení na předku :D





Uživatelský avatar
Příspěvky: 1209
Registrován: stř úno 08, 2012 3:06 pm
Bydliště: Šlapanov/Velmi často Mikulov

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Dale Cooper » úte bře 04, 2014 10:43 am

Ja jsem hrozně zvědavý, jak bude ten plech s vytlačenými nýty vypadat na modelu... Pokračuj, Impreza ti neuteče :-)

Uživatelský avatar
Příspěvky: 425
Registrován: čtv lis 01, 2012 11:11 am

Re: Lotus 78, Kyalami 1978 (R.Peterson), Tamiya 1:20

Příspěvekod Madish » úte bře 04, 2014 12:55 pm

Bojím se toho, že nebude vypadat pravidelně, ale zase tam dobře znázorňuju promačkanej plech na kapotáži - v reále nebyla kapotáž uplně ploše rovná :D

Ale pro jistotu jsem si pořídil i ty resinový nýty od Archer rivets, který dám na křídla a zbytek věcí, kde by bylo těžké tvořit plech (zaoblené věci).

Další

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník