Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
Když 1.června 1977 přijel do Brna bílomodrý kamion s obrovskými nápisy LEYLAND spoustu fanoušků zaplesalo radostí. Na brněnskou Velkou cenu zavítaly, již rok před tím, slibované Jaguáry. Jejich první vystoupení ale dopadlo neslavně. Jeden vůz řízený dvojicí John Fitzpatrick /Tim Schenken dojel po mnoha komlikacích až 16. Druhý řízený posádkou Derek Bell /Andy Rouse odstoupili po poruchu převodovky.
Určitý čas jim na záda v závodě dýchala posádka Dieter Quester /Tom Walkinshaw na zeleném BMW 3,0 CSL stáje Gösser Beer ale i oni svůj vůz museli odstavit .
O pět let později zavítaly "Jaguáři" do Brna znovu.Tedy do Brna byl dopraven pouze jeden. Druhý nebyl připraven. Tentokráte seděl za volantem Tom Walkinshaw. Spolujezdce mu dělal Chuck Nicholson. Ovládli závod a vyhráli stylem start-cíl. S jídlem roste chuť a tak za rok už byly v Brně Jaguáry dva. Druhý pilotovala posádka Enzo Calderari (CH)/Pierre Dieudonné (B). Proti nim opět v BMW ,ale 635CSi, stál Dieter Quester . Spolujezdce mu tentokrát dělal známý blonďák s bavorským "tralaláčkem" Hans Heyer . Jak to dopadlo je již také známo. Vyhrál Walkinshaw, druhý byl Quester a třetí syn známého závodníka z 30.let Hans-Joachim Stuck na BMW 635CSi. Druhý vůz stáje TWR dojel až na 6. místě, protože mu v posledních kolech závodu odešel čep závěsu zadního kola.
Toto je vítězný vůz:
Jaguáry které tehdy kroužily po okruhu byly zajímavé tím ,že měly pod zadní části vozu umístěn chladič oleje z rozvodovky. Tento prvek se stal zdrojem soudní pře .Důvodem byla doměnka ,že zařízení zároveň slouží jako zadní přítlačné křídlo. Komise FIA však nenašla žádných závad proti regulím.
Je zajímavé ,že nikde ale není toto zařízení pořádně "nafoceno". Něco málo mám z SM z té doby a něco se mi podařilo "vyrýpat" z videa co mi poslal Dekon.
Model Jaguáru XJ-S dělá f.Hasegawa v provedení ze závodní sezony 1984. Co jsem to porovnával s výkresy co jsou mi dostupné tak to rozměrově sedí vůči předloze.
Tmavě zelené XJSko stáje TWR zná ale každý. Pro mne je ovšem zajímavé to z sezóny 1983. Jednak tím chladičem a za druhé krásným bílým lakem s tmavě zeleným pruhem. Když pak se mi podařilo na e-bayi sehnat obtisky od DMC přímo na sezonu 83 ,bylo rozhodnuto(budu je ale muset "udělat znovu"; později vysvětlím) .
Tak a můžem se dáti do díla.
takhle to vypadá v krabičce
Další fotky zatím nemám protože jsem ve stádiu "vycvakávání" z rámečků, obrušování a začíšťování.
Re: Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
Malinký posun:
Po motoru z Hondy,který byl shodou okolností taky 12ti válec je toto "kráva obrovská".
Zatím ještě laboruji s barvama uvnitř motorového prostoru a barvou podvozku.
Některé fotky co mám naznačují ,že spodek auta byl barvě kaste, tedy v tomto případě bílý.
Taky jsem se dal do začištění karoserie. To auto je pekelně dlouhý.
Překvapilo mne kolik je tam otřepů a dokonce jsou na kastli patrné linky dělení formy
Už je to vše pryč a je to přebroušeno. Odstranil jsem i kliky dveří aby se nezalily barvou.
Jde to pomalu ,protože se mi mráz stará o neustálý přísun zákazníků(kteří jsou nervóznější s tím jak jde rtuť dolů )
Po motoru z Hondy,který byl shodou okolností taky 12ti válec je toto "kráva obrovská".
Zatím ještě laboruji s barvama uvnitř motorového prostoru a barvou podvozku.
Některé fotky co mám naznačují ,že spodek auta byl barvě kaste, tedy v tomto případě bílý.
Taky jsem se dal do začištění karoserie. To auto je pekelně dlouhý.
Překvapilo mne kolik je tam otřepů a dokonce jsou na kastli patrné linky dělení formy
Už je to vše pryč a je to přebroušeno. Odstranil jsem i kliky dveří aby se nezalily barvou.
Jde to pomalu ,protože se mi mráz stará o neustálý přísun zákazníků(kteří jsou nervóznější s tím jak jde rtuť dolů )
Re: Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
Aress píše:Mimochodem už u Hondy jsem si říkal co je to za stachanovce v pozadí a hle on to námořník )))))))))))))
Bohužel i ostatní auta co mám "v plánu" jsou bílá.
Občas si namaluji nějakou tu figurku či bustu.
Toto je "Strašidlo Johan" z mého oblíbeného filmu.
beaver63 píše:Perfektní volba.Nedá mně to abych se nezeptal a co kola ? ve stavebnici by měla být 17´a v ´83 jezdili na 16´a ještě BBS. Myslím,že tuto stránku znáš,ale přesto :
http://homepage.mac.com/frank_de_jong/Pages/p%201983%20Spa.html je tam celkem pěkná fotka zezadu .
Tu stránku znám a na fotku zadní části mne upozorňoval již Luďa (děkuji) . Cenná je však i fotka motoru, protože každý rok vypadal jinak.
S kolama už to mám promyšleno. Buď tam půjdou od Renesaince 16" BBS ,které jsou sice rallye, ale vrazit na ně centrální matku není problém. Druhá varianta je vzít kola z BMW 635 od Fujimi i s pneu.
Je to zajímavé ,ale 635ka od f.Tamiya má 17" disky
Re: Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
Další posun. Jde to ztuha ,protože model je poplatný době vzniku. Spoustu otřepů a stop po vyhazovačích na většinou dobře viditelných místech.
Nejhoší to je na "chromových" dílech. Chom bylo první co šlo dolů.
Některé díly jsem musel udělat znova z důvodu náročnosti na jejich opravu. Rozvod paliva je první. Přípoj paliva se ještě bude opravovat tak aby odpovídal r. 1983 viz 4. řádek fotek
přilepil jsem přední a zadní část spodku karoserie. Nárazník je tam "na sucho" . Kastle má první nástřik surfem a přebroušení chyb .
Sedák jsem nastříkal surfem "na hrubo" (hustší surf a menší tlak na pistoli) tak nějak aby to připomínalo polstrování.
Jen mám dotaz na zkušenější osazenstvo z čeho tehdy ty základy sedačky byly. Zda to byl barvený laminát ,nebo kevlar ,karbon(?). Ptám se kvůli struktuře zadku sedačky a kvůli tomu zda to má být leské ,matné či něco mezi.
A když jsme už u těch otázek . Neví někdo prosím, k čemu je ten kanistr v kokpitu ?
A toto je další díl,který bude udělán znova. Myslím ,že je to rozvod oleje.
Nejhoší to je na "chromových" dílech. Chom bylo první co šlo dolů.
Některé díly jsem musel udělat znova z důvodu náročnosti na jejich opravu. Rozvod paliva je první. Přípoj paliva se ještě bude opravovat tak aby odpovídal r. 1983 viz 4. řádek fotek
přilepil jsem přední a zadní část spodku karoserie. Nárazník je tam "na sucho" . Kastle má první nástřik surfem a přebroušení chyb .
Sedák jsem nastříkal surfem "na hrubo" (hustší surf a menší tlak na pistoli) tak nějak aby to připomínalo polstrování.
Jen mám dotaz na zkušenější osazenstvo z čeho tehdy ty základy sedačky byly. Zda to byl barvený laminát ,nebo kevlar ,karbon(?). Ptám se kvůli struktuře zadku sedačky a kvůli tomu zda to má být leské ,matné či něco mezi.
A když jsme už u těch otázek . Neví někdo prosím, k čemu je ten kanistr v kokpitu ?
A toto je další díl,který bude udělán znova. Myslím ,že je to rozvod oleje.
- Mr.LANCIA
Re: Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
Mateji ,nejsem jsi docela jisty ,ale jelikoz se jezdily tyto zavody na minimalne 3apul hodky mohlo to byt jako voda na ostrikovace ,nebo jako chlazeni jezdcovy kombinezy ,jednou jsem o tomto systemu nekde cetl a domnivam se ze Walkinshaw se nebal experimentovat ......
Re: Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
Nemůžeš se zeptat na kanystr rovnou Luďka přes SZ, takhle vypadáme jak blbci s čajem.
- Mr.LANCIA
Re: Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
Brácha píše:Nemůžeš se zeptat na kanystr rovnou Luďka přes SZ, takhle vypadáme jak blbci s čajem.
......no jasne ohratou vodou pak zalevali caj .......... jses dobrej
Re: Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
Hoši, tak to se přidávám do klubu blbců s čajem protože to fakt vidím prvně v životě...o Jaga jsem se nikdy moc nezajímal...Vím,že v camarech měli nádrže na vodu na chlazení brzd,protože to byly těžké mrchy a brzdy to nezvládaly.Poptám se po tom
Pokud jde o sedačku,tak v té době byly laminátové,a barva?to by chtělo nějaké fotky,protože těch možností je několik,matná nebo lesklá černá nebo byly i v barvě čistého laminátu...I dneska nejsou vždy jen v nebarvené podobě karbonu nebo kevlaru,my třeba máme karbonové recaro a to je lesklé černé...
Pokud jde o sedačku,tak v té době byly laminátové,a barva?to by chtělo nějaké fotky,protože těch možností je několik,matná nebo lesklá černá nebo byly i v barvě čistého laminátu...I dneska nejsou vždy jen v nebarvené podobě karbonu nebo kevlaru,my třeba máme karbonové recaro a to je lesklé černé...
RACING IS LIFE! ANYTHING THAT HAPPENS BEFORE OR AFTER IS JUST WAITING
- Mr.LANCIA
Re: Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
no k tem sedackam..... v 80tych letech uz to mohl byt kevlar ,nebot se pouzival i na dily karoserie ,jako trebas kapoty 037 atd .... navic jak zde bylo uvedeno ,vse se da vyrobit v ruznych odstinech nebo taky nabarvit takze tezko rici ale priklanel bych se k cerne ci origo /bezove..... okr/
Re: Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
Hoši hoši, takový znalci a takové nápady... Já to náhodou vím docela přesně! Ten kanystr, to je nádržka pro chlazení kurvítka! Montovalo se to do auta za předpokladu že se dostavili borci ze soupeřící stáje s tučným honorářem s tím že potřebujou nějaké body. Pak se namontovalo tohle zařízení, které se postaralo o to že se po několika kolech třeba kousnul motor atd. Bylo to zcelku na provoz nenáročné zařízení, ovšem v teplých měsících, jako je třeba červenec, srpen a leden to mělo spotřebu vody značně vysokou.
Ještě se zeptám, ta figurka, to je německej harpunář?
Ještě se zeptám, ta figurka, to je německej harpunář?
Chci louku na samotě v horách, stádo koz, zahodit mobil a všichni mi můžou...
Re: Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
tohle mi odpověděl Ruda Fried:Údajně šlo o chlazení diferenciálu, ale moc se mi to nezdá. Fried
Samozřejmě jsem googlil,ale to Matwej při své pečlivosti určitě taky a nenašel jsem nic...jen že ten kanystr tam má i model od autoartu 1/18,nějaký zrenovovaný kousek v austrálii (origo TWR) to tam nemá a replika postavená taky v austrálii tam má nádrž oleje suché skříně mazání motoru...
ale je blbost aby to byl zásobník suché skříně-plastový kanystr by 130st.motorový olej nepřežil...
Jedině, teď mě tak napadlo,vzhledem k tomu málo místu v motorovém prostoru,že by to mohla být nádoba odvzdušnění klikové skříně...
Samozřejmě jsem googlil,ale to Matwej při své pečlivosti určitě taky a nenašel jsem nic...jen že ten kanystr tam má i model od autoartu 1/18,nějaký zrenovovaný kousek v austrálii (origo TWR) to tam nemá a replika postavená taky v austrálii tam má nádrž oleje suché skříně mazání motoru...
ale je blbost aby to byl zásobník suché skříně-plastový kanystr by 130st.motorový olej nepřežil...
Jedině, teď mě tak napadlo,vzhledem k tomu málo místu v motorovém prostoru,že by to mohla být nádoba odvzdušnění klikové skříně...
- Přílohy
-
-
RACING IS LIFE! ANYTHING THAT HAPPENS BEFORE OR AFTER IS JUST WAITING
Re: Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
Ptal jsem se ,protože mne to zaujalo ,že je to i v stavebnici i když to vypadá ,jak by v reálu to bylo provizorium.
Je to jediná fotka kde jsem to našel. V povídání okolo jsem nic nenalezl.
Vydobil jsem to z tohoto vlákna :
http://www.escalemodels.com/forums/index.php?showtopic=411&st=0
Na tom videu z 1983 to vidět není,protože záběr kamery tam "nedojede".
Navíc mne na tom kanistru zaujalo to "cejchování"
Ještě proňourám net.
Pro Pokyho "Strašidlo" Johan.
Předlohou pro bustu bylo nejspíš toto:
nebo spíše :
Je to jediná fotka kde jsem to našel. V povídání okolo jsem nic nenalezl.
Vydobil jsem to z tohoto vlákna :
http://www.escalemodels.com/forums/index.php?showtopic=411&st=0
Na tom videu z 1983 to vidět není,protože záběr kamery tam "nedojede".
Navíc mne na tom kanistru zaujalo to "cejchování"
Ještě proňourám net.
Pro Pokyho "Strašidlo" Johan.
Předlohou pro bustu bylo nejspíš toto:
nebo spíše :
Re: Jaguar XJ-S, 1/24 Hasegawa, GP Brno 1983
Je to na videu z Brathurstu v Austrálii,krátký záběr po projetí cílem,úplně to samé... čas 2.18
video
to na tom emodel foru jsem taky našel
a dal jsem i dotaz na AF, ale zatím se nikdo neozval
AF
video
to na tom emodel foru jsem taky našel
a dal jsem i dotaz na AF, ale zatím se nikdo neozval
AF
RACING IS LIFE! ANYTHING THAT HAPPENS BEFORE OR AFTER IS JUST WAITING
Kdo je online
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník