Registrovat

Bugatti 35B,GP Brno 1930,Joachim von Morgen, 1/24 Monogram

Uživatelský avatar
Příspěvky: 2963
Registrován: pon úno 06, 2012 2:33 pm
Bydliště: Brno/Olšany

Bugatti 35B,GP Brno 1930,Joachim von Morgen, 1/24 Monogram

Příspěvekod Matwej » sob dub 10, 2021 10:45 pm


Ač neplánovaně přeci jen jsem to stihnul na výročí okruhu a Velké ceny Brna 1930.
10.dubna před 91 roky se poprvé „koplo do země“ a začala stavba na jejímž konci byl okruh, který byl inspirovaný slavným Nürburgringem . V mnoha ohledech jej i překonával, ale … na Nürburgringu se konají závody i dnes…
Než však mohl vůbec okruh vzniknout museli pořadatelé svést několik byrokratických bitev. Jak to už v České a Moravské kotlině bývá český Autoklub Republiky Československé odmítl stavbu nejen zaplatit ,ale i jakkoliv podpořit. Moravskému (potažmo přímo brněnskému) Československému automobilovému klubu Moravy a Slezska nezbývalo než hledat jiného sponzora a zaštiťovatele. Nebyl to zas až tak velký problém protože ČAKMS byl úspěšným pořadatelem závodu do vrchu Brno – Soběšice(od r.1923) a také v podstatě prvních okruhových závodů v Československu okolo Karlovy Studánky v Jeseníku . Činovníkům ČAKMS se podařilo získat patronát presidenta T.G.Masaryka. Ten z vlastních peněz poslal 200 000 Kč,- . Dalším sponzorem a zaštiťovatelem byl i Tomáš Baťa a Eliška Junková.. Celkově stavba okruhu přišla na 12 milionů Kč, kdy ze státní kasy šla více než polovina této částky. Za tyto peníze v prostoru Brno-Kohoutovice-Žebětín-Ostrovačice-Veselka-Bosonohy měl vyrůst na třech státních a dalších místních silnicích závodní okruh. Trať měla mít 36 levých a 47 pravotočivých zatáček. Povrch trati v délce 29,2 km měl být s pevným povrchem ve vynikajícím bezprašném stavu s maximálním sklonem 7% a maximálním stoupáním 9,5%.

Stovky dělníků musely tedy zásadně upravit zhruba dvě třetiny kilometráže. Okruh zhruba z třetiny vedl po státní silnici na Prahu, která byla v solidním stavu a jen se na ní upravily dílčí úseky. Severní členitá část trati však vedla lesy a převážně neměla zpevněný povrch. To platilo i pro úseky v samotných vesnicích a okrajových brněnských čtvrtích na dráze. Ty byly ze stavby okruhu docela i nadšené. Nová silnice totiž znamenala rychlou cestu k infrastruktuře, která tehdy rozhodně nepatřila ke standardu. Díky závodnímu okruhu byla vydlážděna cesta Kohoutovicemi, Žebětín se dočkal kromě silnice i chodníků a zlé jazyky říkaly, že nebýt okruhu, v Bosonohách – dnešní brněnské čtvrti – neměli vodovod ještě pěkně dlouho. Celkem na okruhu pracovalo denně 400–600 lidí. Aby se závod, který byl v podstatě součástí nepsaného šampionátu Grand Prix, mohl jet, bylo nutné splnit určité standardy. Silnice se rozšiřovaly, srovnával se sklon, sjednocoval se sklon zatáček. Povrch ale nemusel být jednolitý, na trati se tak střídal asfalt s betonem a s dlažbou.
Díky tomu, část povrchu trati včetně proslavených ostrovačických serpentin v okolí Ostrovačic a Kývalky byl betonový. Dlažební kostky byly použity na dlouhém v podstatě rovném úseku z Kývalky přez Veselku do Bosonoh. Schvalovacím komisařům připadaly už tehdy nebezpečné. Pořadatelé již v roce 1930 slibovali rychlou nápravu. Dlažba na úseku Kývalka-Veselka ale vydržela nejen do konce své závodní kariéry v roce 1937. Nová silnice ji nahradila až roce 2011. S koncem této silnice zmizel poslední významný a souvislý úsek trati. Asfaltový povrch trati byl proveden metodou kalení asfaltonem a nátěru živičnou emulzí Silembit ze společnosti Petrolea. Celkem na povrch trati padlo 6 000 sudů o objemu 100L této emulze. Mimo to se na stavbě celkově spotřebovalo 7 190 vagonů materiálu. A aby se stavaři nemuseli trápit s logistikou, přímo u trati byly zřízeny tři kamenolomy – mimochodem dodnes patrné Dohromady silničáři upravili 170 tisíc metrů čtverečních plochy.
Podrobné informace k samotné stavbě v současnosti zpracovává Technické muzeum v Brně(Mgr.Sylvie Zouharová-Dyková).
Stavba trati samotné byla hotová už v srpnu, dál se ale pracovalo na zázemí. Už od začátku roku 1930 bylo jasné, že se nestihne postavit důstojné zázemí. A nebudou na něj ani peníze. Depoty, časoměřičskou věž, tribuny atd. byly tedy provizoriem ze dřeva. I proto, aby mohli po závodě být odstraněny . Dřevěné byly i provizorní mosty pro diváky přes trať. V roce 1931 kvůli tomu dokonce málem závod skončil předčasně – jeden z mostků v Novém Lískovci byl poškozen při havárii tří aut, do kterých byli zapletení Italové Fagioli, Nuvolari a Varzi. Od ostudy Brno nakonec zachránili dobrovolní hasiči, kteří poškozenou konstrukci podpírali až do konce závodu.
Zatímco se stavělo, českoslovenští závodníci i funkcionáři přemlouvali nejlepší evropské závodníky, ať do Brna přijedou. Pro představu: prestižních podniků Grand Prix se v roce 1930 jelo kolem dvacítky a nebylo výjimkou, že se termínově kryly. Nejlepší závodníci si tedy mohli vybírat, kam pojedou. A většina z těchto nejlepších závodníků samozřejmě byla z Itálie a Francie, kde se konala i většina závodů. Dostat je napříč Evropou přes Alpy do jakéhosi Československa na neznámou trať byl nadlidský výkon. Přesto se to ale podařilo, na startu závodu tedy tehdy stálo téměř špičkové startovní pole. Svou roli v tom sehrála i Eliška Junková, která byla činovnicí ČAKMS. Chyběl jen Louis Chiron, který prý při výčtu slavných jmen, která do Brna míří, konstatoval, že další už nepotřebují. Později svého rozhodnutí ale litoval a Brno si pro další roky zapsal do kalendáře napevno. Naposledy v Brně závodil v roce 1949, kdy se trať po prvním prezidentu samozřejmě už jmenovat nemohla. Do města ale v pozici funkcionáře FIA jezdil i později na méně prestižní závody. Reakce závodníků na novou trať se nejčastěji nesly v duchu posvátné úcty. Jezdci oceňovali, že trať není jednotvárná, že je každá zatáčka jiná a klade důraz na všechny schopnosti jezdce i auta.


Termín prvního závodu na silničním okruhu u Brna byl vypsán na 28. 9. 1930. Termín svatováclavského svátku neboli Dne české státnosti byl vhodně vybraný jako završení unikátního projektu a zahájil tak slavnou éru automobilových závodů na Masarykově okruhu v letech 1930–1937, kterých se účastnila světová elita automobilových závodníků a patřily do série automobilové Grand Prix. Velkou cenu Československa jezdily vozy slabší třídy (do 1,5 litru) na 15 kol (437,130 km), silnější(nad 1500ccm) na 17 kol (495,414 km). Celý týden před závodem bylo podzimní počasí s drobným deštěm a nízkými teplotami. To však neodradilo téměř 150 000 platících diváků, kteří celý nedočkaví dorazili k trati i dva dny předem aby našli divácká místa. Dle dobových odhadů bylo nakonec okolo trati cca 200000 diváků. Pro vítěze bylo připraveno 80 000 Kč, druhý v pořadí získal 40 000 a třetí 20 000. Navíc pro první tři v každé skupině byly ceny ve výši 15 000, 10 000 a 5 000 Kč. Kromě těchto vysokých peněžních ocenění bylo věnováno velké množství speciálních cen. Jednou z nich byla Vzpomínková cena Čeňka Junka za nejlepší čas v sedmém kole, druhou cena ČAMS za nejlepší čas závodů automobilů do 1100 ccm.
V den závodu bylo sice chladno ,ale nepršelo a trať pomalu osychala. Přesně v 10h dopoledne klesla startovací vlajka a 14 vozů silnější kategorie se vydalo na trať. O 5 minut později odstartovaly i vozy kategorie do 1500 ccm. Závod se jel vyjímečně proti směru hodinových ručiček. Po 12 min. od startu silné kategorie proletělo trio Carraciola, Nuvolari a von Morgen Ostrovačicemi a řítili se zpět do cíle 1. kola. Nakonec po 15 m 27,2 s Caracciola projel kolem boxů. O dalších 14,2 sekundy později proletěl kolem boxů von Morgen a o dalších 14 sekund Nuvolari . Borzacchini měl na přechozího jezdce ztrátu 47 sekund a podobný rozdíl měl Burggaller, za kterým jeli Leiningen, „Hýta“, Longueville, Bondy, Bittmann, Knapp, Veřmiřovský, Kubiček a Tacheci. Pouhých 25,3 sekundy po Tacheciho Impérii se objevilo francouzské eso Doré na Bugatti, vůdce skupiny do 150ccm, s časem 17 m 39,7 s. Ten čas by byl takový, že by se umístil před šestým Bugatti s princem von Leiningen, kdyby začali současně. Další kola se vedoucí závodník neměnil stejně jako na dalších třech místech. Až v 4.kole se podařilo von Morgenovi předjet Carraciolu na silném, ale velkém a těžkém Mercedesu SSK. Pořadí na další 3 kola bylo von Morgen ,Carraciola, von Leiningen. Von Morgen si tvořil čím dál větší náskok, ale v 8.kole zajel do boxů a do čela šel Carraciola stíhám druhým vozem stáje Deutchland Bugatti racing team s von Leiningenem za volantem. Von Morgen byl na 4.místě. Na začátku 9.kola bílý Mercedes SSK už kolem boxů neprojel protože stál v úseku zatáček za Žebětínem s vylitými ložisky motoru. Ve vedení byl nyní Lieningen v závěsu s von Morgenem. Následoval Borzacchini, Burggaller, Bondy, Knapp, Tachecí, Kubíček, Bittmann a „Hýta „ . V 10.kole se poředí na prvních dvou místech prohodilo. Na začátku dalšího kola zajel von Leiningen do boxů kde zůstal stát a vystoupil z vozu. Diváci si už mysleli ,že odpadl ale kolem vozu se stále pohybovali mechanici když v 11. kole dojel do boxů vedoucí von Morgen s autem start.čísla 28 jehož motor neměl pravidelný chod a na kapotě se objevovaly stopy oleje. Okamžitě přesedl do von Leiningenova vozu start.čísla 30 a vydal se na stíhací jízdu. Von Leiningen se též vydal na trať ,ale autě stájového kolegy na 1. místě v pořadí závodu. Von Morgen tímto klesl opět na 4.místo se ztrátou téměř 15 min na vedoucího jezdce.
V 11.-14. kole se pořadí jezdců docela měnilo protože zajížděli postupně do boxů k doplnění paliva ,vody a výměně kol. Časový průměr na kolo byl 17 ½ min . Ve 13. kole začal von Morgen zrychlovat a zajížděl časy 15 min. na kolo a postupně stahoval náskok vedoucího jezdce který byl cca 10 min . V tomto kole si Nuvolari ,který došel pěšky z Pisárek kde se v 5.kole zastavila jeho Alfa P2 , prohodil auto s Borzacchinim a nyní byl 2. . Do 16. kola byl ve vedení vůz č.28 s von Leiningenem za volantem a za ním se ztrátou cca5 min Alfa Romeo P2 start.čísla 34 s Nuvolarim za volantem.
Do posledního kola najížděl Nuvolari jako první, a za ním, se ztrátou už jen 4 minuty, von Morgen. Za Nuvolariho Alfou se ale táhnul tenký pruh páry. V 12km posledního kola v kopci za Žebětínem se Alfa poprvé v oblacích páry zastavila. Jezdec chvatně doplnil vodu a opět se rozjel. Za 2min stejným místem projel vůz č.30 na druhém místě . Ostrovačicemi na 18km trati projíždí Nuvolariho Alfa opět s pruhem vodní páry za sebou . Ztráta v pořadí druhého jezdce byla nyní již jen 1min30s.
Kousek z Ostrovačicemi 9km do cíle se Nuvolariho Alfa opět zastavila a vyvalily se oblaky páry. Důvodem bylo vadné vodní čerpadlo a k tomu se přidal i prasklý válec od předchozího doplnění chladiče studenou vodou za Žebětínem. Vítězství Heinricha von Morgen už téměř nic nebránilo. Po ochlazení motoru a doplnění studené vody se pomalým tempem vůz č.34 rozjel k cíli. To však už okolo něj projelo několik závodníků .
Pořadí jezdců v cíli nakonec bylo tedy :
1. von Morgen / Leiningen Bugatti 35C
2. Ernest Günther Burggaller Bugatti 35B
3. Maximilian von Hardegg Bugatti 37
4. Nuvolari/Borzacchini Alfa Romeo P2
5. Ján Kubíček Bugatti 35B

toto je foto vítězného jezdce

Nuvolari a Borzacchini oba Alfa Romeo P2

Benz SSK Rudolfa Carraciolly


Takto nějak vypadal vítězný vůz po odjetí do cíle závodu v čase 4h54min13,6s




Více informací o okruhu a závodu samotném získáte tu :
http://www.kolumbus.fi/leif.snellman/gp3012.htm
https://www.idnes.cz/auto/historie/masa ... y_fdv/foto

Uživatelský avatar
Příspěvky: 2963
Registrován: pon úno 06, 2012 2:33 pm
Bydliště: Brno/Olšany

Re: 1/24 Bugatti 35B, GP Brno 1930, Heinrich von Morgen

Příspěvekod Matwej » sob dub 10, 2021 11:42 pm



Ono vůbec podoba vozu prince von Leiningen je docela oříšek, protože moc foto není . Auto Heinrich-Joachima von Morgen ,stejně jako vůz Ernesta Burggallera je známo nejen z fotek ale i z různých filmů závodů té doby. Tito tři jezdci tvořili stáj se pojmenovanou Německý závodní Bugatti tým (Deutsch Bugatti racing team). Morgen a Burggaller měli Bugatii 35B motorem objemu 2,3L a kompresorem Roots dodávajícímu motoru výkon 140k. Lieningen měl Bugatti 35C s motorem objemu 2L kompresorem Roots a výkonem 125k. Pro GP Brno 1930 byly čísla vozů takto #26 Bugatti 35B, Burggaller, rz IA-5555, #28 H.J.von Morgen Bugatti 35B rz IA-75861 a #30 von Leiningen Bugatti 35C rz IA-12736

Snažil jsem se model co nejvíce přiblížit k reálnému stavu po závodu. Použil jsem prachové pigmenty a spíše světlé filtry. Wash klasický tmavě šedohnědý. Obtisky jsem si nakreslil a vytisknul mi je Bobr mladší (tedy ten mladší a menší z bratrů) :) Stavebnice jako taková je pohodová a překvapivě bezproblémová na stavbu (tedy pokud si ji sám člověk nezkomplikuje) 8-[ . Výrobce je stařičký Monogram .








Stavba jako taková probíhala v podstatě bez zádrhelů. V plánu mám ještě další dvě bugatky. Jedna bude Chironova z GP Brno r.1931 a druhá Elišky JUnkové z Targy v r.1928.
Uvidíme....
Spoustu fotek k Bugatti 35 lze najít tu :
http://www.bugattibuilder.com/

Uživatelský avatar
Příspěvky: 477
Registrován: pon úno 06, 2012 10:51 am
Bydliště: in orbit

Re: Bugatti 35B,GP Brno 1930,Joachim von Morgen, 1/24 Monogr

Příspěvekod Aress » pon dub 12, 2021 12:54 pm

Líbí se mě to, hlavně ta "omáčka" kolem, (ta musela dát skoro stejně práce jako samotnej model : -)))
K modelu, přesněji k modelu který znám jen z obrázků, jsem se nikdy moc nevyjadřoval a ani tady neudělám vyjímku.
Michal Falta

Uživatelský avatar
Příspěvky: 1857
Registrován: pon úno 06, 2012 3:48 pm
Bydliště: Zdiby

Re: Bugatti 35B,GP Brno 1930,Joachim von Morgen, 1/24 Monogr

Příspěvekod Michal Doskočil » pon dub 12, 2021 11:57 pm

tak to smekám i kvůli textu ... rád jsem prohlédl i přečetl .
... bylo to fajn, příště to bude eště lepší ...

Uživatelský avatar
Příspěvky: 3457
Registrován: pon úno 06, 2012 1:49 pm
Bydliště: Troubsko

Re: Bugatti 35B,GP Brno 1930,Joachim von Morgen, 1/24 Monogr

Příspěvekod beaver63 » úte dub 13, 2021 9:05 pm

Moc krásnej elaborát ke stavbě jen,nevím do jaké míry se podepsalo focení,ale ta geometrie je nějaká divná :?
Jinak předloha parádní [-o<

Site Admin
Uživatelský avatar
Příspěvky: 1964
Registrován: pát led 27, 2012 3:10 pm
Bydliště: Třemošná

Re: Bugatti 35B,GP Brno 1930,Joachim von Morgen, 1/24 Monogr

Příspěvekod Sumak » stř dub 14, 2021 11:05 am

moc zajímavý, rád to zkouknu někdy naživo...
V životě je potřeba se pro něco zapálit. V krematoriu už bude pozdě.

KPM Kaznějov
PADDOCK magazine

Uživatelský avatar
Příspěvky: 905
Registrován: čtv úno 25, 2016 6:32 pm

Re: Bugatti 35B,GP Brno 1930,Joachim von Morgen, 1/24 Monogr

Příspěvekod Hanz.77 » stř dub 14, 2021 4:07 pm

Slušnej článek i model. :wink:

Uživatelský avatar
Příspěvky: 2963
Registrován: pon úno 06, 2012 2:33 pm
Bydliště: Brno/Olšany

Re: Bugatti 35B,GP Brno 1930,Joachim von Morgen, 1/24 Monogr

Příspěvekod Matwej » sob dub 24, 2021 12:48 pm

Děkuji Vám za komenty. Za fotky jsem dostal velkej spucunk od Mistra. 8-[ :) Tak jsem to přefotil něco znova. :-k


















Uživatelský avatar
Příspěvky: 3457
Registrován: pon úno 06, 2012 1:49 pm
Bydliště: Troubsko

Re: Bugatti 35B,GP Brno 1930,Joachim von Morgen, 1/24 Monogr

Příspěvekod beaver63 » ned dub 25, 2021 9:55 pm

Fotky jsou o hodně lepší.

Zpět na Galerie

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků